Destinasi Perlancongan di Kompleks Sejarah Pasir Salak


Terletak kira-kira 70km dari Ipoh, Kompleks Sejarah Pasir Salak memberi penghormatan kepada pahlawan-pahlawan seperti Dato' Sagor dan Dato' Maharaja Lela. Terdapat memorial yang didirikan untuk menghargai pengorbanan mereka, dalam bentuk sundang (pedang), satu replika berbentuk pisau yang digunakan dalam pembunuhan Mr. Birch. Kompleks ini memberi penghormatan kepada pahlawan seperti Dato' Sagor dan Dato' Maharaja Lela, yang mengetuai penduduk tempatan menentang kuasa pentadbiran penjajah British.

Ia merupakan tempat di mana api semangat kebangsaan Melayu mula bertiup. Setelah Residen British Perak, J.W.W. Birch dibunuh di tebing Sungai Perak, ketegangan antara pentadbiran penjajah British dan orang Melayu meningkat. Ia menjadi bertambah buruk sehingga menjadi konflik terbuka yang akhirnya membawa kepada pengisytiharan kemerdekaan negara.

Tarikan lain di kompleks itu adalah Monumen J.W.W. Birch, kubur Sipuntum (didakwa sebagai pembunuh), kubu Datuk Maharaja Lela, meriam Lela Rentaka yang digunakan dalam penentangan terhadap tentera penjajah British, dan dua Rumah Kutai (rumah tradisi Perak) dipenuhi dengan artifak sejarah dan budaya tempatan.

Panduan Perjalanan

Laluan Darat

Dari Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS), keluar di Persimpangan Simpang Pulai. Dari situ, ambil laluan ke Batu Gajah, belok ke laluan Kampung Gajah dan ikut papan tanda menuju ke Kompleks Sejarah Pasir Salak.

Sila Hubungi


Pasir Salak Historical Complex Office
Telefon: +605-631 8999
 
Copyright © 2006 Viral Terkini - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info