Destinasi Percutian, Hutan Simpan Belum


Ke arah utara Tasik Temenggor, di utara Semenanjung Malaysia (negeri Perak), terdapat satu kawasan hutan yang luas yang belum terusik yang dikenali sebagai Hutan Simpan Belum. Kawasan ini merupakan salah satu rizab hutan terbesar yang belum pernah diterokai di Semenanjung Malaysia. Kehadiran spesies mamalia besar seperti gajah, badak sumbu, tapir dan harimau menjadikan Belum sangat istimewa.

Hutan ini memiliki kekayaan flora dan fauna dengan kawasan luas yang masih belum diterokai.

Pelbagai pengusaha pelancongan kini menawarkan perkhidmatan lawatan berpandu ke kawasan-kawasan tertentu rizab dan akan menguruskan permit yang diperlukan, pengangkutan jalanraya dan sungai dan penginapan, termasuk perkhemahan.

Panduan Perjalanan


Laluan Darat
Untuk ke sini dari Kuala Lumpur, ambil Lebuh Raya Utara-Selatan ke arah utara menuju Ipoh. Selepas melintasi Ipoh, ambil jalan keluar ke Kuala Kangsar, dan teruskan perjalanan ke Gerik. Ambil laluan 4, iaitu Lebuh Raya Timur-Barat. Ini akan membawa anda ke Pulau Banding, titik permulaan pengembaraan anda. Perjalanan dari KL mengambil masa kira-kira 5 jam setengah. Urusan masuk ke Hutan Hujan Belum lebih perlulah diuruskan dengan pemilik resort di kawasan tersebut.

Sila Hubungi

Belum Rainforest Office

Telefon: +605-791 6800
 
Copyright © 2006 Viral Terkini - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info