Taman Negeri Perlis


Taman ini terletak di kawasan banjaran batu kapur terpanjang di negara ini, yang digelar Banjaran Nakawan. Banjaran Nakawan memiliki cerun berhutan tebal, permukaan cenuram menegak, anak sungai dan sistem gua yang luas serta cantik.

Beberapa tarikan utama di Taman Negeri Perlis termasuk Gua Kelam dan Gua Wang Burma yang terletak di dalam kawasan Setul. Di situlah terdapat pembentukan batu kapur berusia 500 tahun di sana. Taman ini terdiri daripada Hutan Simpan Mata Ayer dan Hutan Simpan Wang Mu dengan jumlah keluasan keseluruhan kira-kira 5000 hektar.

Taman ini adalah tempat tinggal bagi hidupan seperti monyet dan terdapat tumbuhan seperti halia, paku-pakis dan tanaman balsam. Pelawat boleh tinggal di hostel dan chalet atau berkhemah di kawasan yang disediakan.

Sesiapa yang mahu melawat diperlukan untuk mendapatkan kebenaran dari pihak pengurusan Taman Negeri Perlis dan mendapatkan khidmat renjer atau pemandu arah yang layak.

Panduan Perjalanan

Laluan Darat

FDari Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS), keluar melalui Changlun dan pergi ke lebuh raya Changlun-Kuala Perlis untuk ke Kangar. Dari Kangar, teruskan perjalanan menuju Padang Besar - Wang Kelian. Teruskan perjalanan anda menuju ke Pekan Kaki Bukit dan anda akan menemui Pusat Taman Pelawat.

Sila Hubungi


Perlis State Park Visitor's Centre
Telefon: +604-977 7578/7898
 
Copyright © 2006 Viral Terkini - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info